چراغ خاموش – شناخت ماه (۲۵ فروردین ۹۳)

0

«ماه را هزاران سال که ساکنین زمین می بینند، تحسینش می کنند،الهام می گیرند، از نورش استفاده می کنند و با کمک آن زمان و مکان را می سنجد و در یک کلام با ماه مأنوس اند.»
در این برنامه قرار است از تنها همدم زمین، ماه سخن بگوییم؛ به همین خاطر همراه می شویم با «علی ابراهیمی سراجی»، منجم آماتور، مدرس نجوم و عضو هیئت تحریریه ماهنامه نجوم.
در ابتدا اشاره ای داریم به شایعات نجومی درباره ماه؛ به طور مثال شایعه دو ماه در کنارهم و… که چندسالی است ۵ شهریور ماه سر و صدای زیادی به پا می کند.
اما برای اینکه بتوان شناخت بهتری از یگانه همدم زمین داشت بهتراست باچگونگی پیدایش آن آغاز کرد و سپس به هر یک از مباحث: اهله ماه، عوارض سطحی ماه(دریاها،کوه ها و..) علل ایجاد و کاربرد آن ها در پروژه های نجوم رصدی، مدار ماه و پدیده هایی چون خسوف، مقابله و مهم تر از همه تاثیرات ماه بر زندگی ما پرداخت. همچنین مروری کوتاه داریم بر زمان وتاریخ وقوع ماه گرفتگی های سال جاری.
و البته بخش اخبار نجومی هم برقرار است؛ در این قسمت همراه با ساناز مصطفی زاده (ژورنالیست علم) سری می زنیم به کاوشگر کنجکاوی و مروری داریم بر آخرین شواهد و یافته های این کاوشگر از سیاره سرخ. از مریخ می گذریم به انسلادوس، قمر هیجان انگیز زحل می رسیم و به بررسی داده ها و اطلاعات جدید فضاپیمای کاسینی می پردازیم. در انتها دو خبر فضایی از جنس انتشار مجدد «مجله مرزهای بیکران فضا» به صورت الکترونیکی و آغاز به کار کانون فضایی ایران.
امیدواریم با شنیدن این برنامه به طبیعت آسمان شب نزدیکتر شوید و لذت دیدن شگفتی های آسمان را درک کنیم؛ لذتی همچون دیدین طلوع ماه زیبای شب های آسمان.

Download “چراغ خاموش ۲۵ فروردین ۹۳ - بخش اول” Cheragh(25-1-93)-part1.mp3 – 108 بار دانلود شده است – 19 مگابایت

Download “چراغ خاموش ۲۵ فروردین ۹۳ - بخش دوم” Cheragh(25-1-93)-part2.mp3 – 114 بار دانلود شده است – 21 مگابایت

Download “چراغ خاموش ۲۵ فروردین ۹۳ - بخش سوم” Cheragh(25-1-93)-part3.mp3 – 116 بار دانلود شده است – 8 مگابایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


نُه − 6 =