خورشید گرفتگی جمعه ۲۹ اسفند

0

خروشید گرفتگی زمانی رخ می دهد که سایهٔ ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه از دید قسمت‌هایی از کرهٔ زمین، قرص ماه روی قسمتی از قرص خورشید را بپوشاند. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست قرار بگیرند و این شرایط تنها در زمان مقارنه ماه ممکن است برقرار گردد و تقریباً در کل دو یا سه بار در سال رخ می دهد.

article-2232444-160332E2000005DC-501_634x341

هرگاه خورشیدگرفتگی اتفاق می‌افتد، در مکان‌هایی از سطح کرهٔ زمین که از خط واصل مرکز خورشید و مرکز کرهٔ ماه دور هستند، امکان رؤیت گرفت کلی یا گرفت حلقوی وجود ندارد. در چنین نقاطی -که شامل مساحت بیشتری از زمین می‌شود- دو قرص خورشید و ماه هم‌مرکز دیده نمی‌شوند و در نتیجه روی تاریک ماه، تنها قسمتی از قرص خورشید را می‌پوشاند که به این حالت گرفت جزئی گفته می‌شود.

weblog388

خورشید گرفتکی ۲۹ اسفند نیز در ایران به صورت جزیی رخ خواهد داد که هرچه به سمت شمال غربی پیش برویم درصد گرفت بیشتر است. این خورشید گرفتگی از شرق اقیانوس اطلس و جنوب دماغه گروئنلند از ساعت ۸ و ۱۸ دقیقه به وقت جهانی (UT) آغاز می‌شود و پس از عبور از اقیانوس اطلس در شمال سیبری به پایان می‌رسد. بهترین مکان رصدی این پدیده نجومی شمال نروژ و داخل اقیانوس اطلس خواهد بود.

امکان رصد این پدیده در تهران بسیار کم خواهد بود،. شروع گرفت از حدود ساعت ۱۳ و ۴۶ دقیقه است و در حدود ساعت ۱۴ و ۲۵ دقیقه خورشیدی گرفتگی به پایان می رسد و بهترین زمان رصد برای علاقه مندان این گرفت در شهر تهران ساعت ۱۴ و ۵ دقیقه ۲۹ اسفند به وقت رسمی کشور است.

برای اینکه خورشید گرفتگی بار دیگر در چنین روزی اتفاق بیفتد باید ۱۹ سال صبر کنیم یعنی در ۲۹ اسفند ۱۴۱۲ ساعاتی قبل از سال جدید نیز خورشید گرفتگی خواهیم داشت.

در جدول زیر اطلاعات مربوط به این رویداد آمده است

۱۶۲۲۴۶۹۱۶۲۲۴۶۸

در ویدیو زیر مسیر حرکت این خورشید گرفتگی و اطلاعات کلی تر را خواهید دید. به هیج وجه بدون عینک مخصوص خورشید گرفتگی و فیلتر های خاص مستقیم به خورشید نگاه نکنید چون باعث آسیب های جدی به چشم خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


نُه − = 0