ویدئو: رقابت سقوط پر و توپ بولینگ در بزرگترین محفظه‌ی خلاء جهان

0

احتمالاً شما هم در کتاب ها و بحث های دوستانه خوانده یا شنیده اید که نتیجه این آزمایش چه خواهد شد. اما واقعاً اطمینان دارید به آن چیزی که خوانده اید؟ و یا ذهن شما هم به ناخودآگاه خود رجوع می کند؟

گالیله اولین کسی بود که پی برد اگر دو جسم را همزمان از یک ارتفاع رها کنیم، همزمان به زمین می رسند؛ البته به شرطی که از «مقاومت هوا» صرف نظر کنیم! شتاب جاذبه‌ی زمین (g) برای تمامی اجسام با هر جرم (وزن) و شکلی که باشند، یکسان است و نتیجه‌ی این آزمایش در خلاء برای همه یکسان است.

احتمالا شما هم (مثل من) شانس زیادی برای دیدن این پدیده نداشتید؛ چرا که به لطف مقاومت هوا، شکل اجسام تأثیر زیادی در این آزمایش می گذارد.

بهترین آزمایش برای مشاهده و اثبات این مسأله، رقابت «توپ بولینگ» و «پر» است. شاید چون همه‌ی ما با تجربه ای که از زندگی در زمین داریم، توپ بولینگ را برنده‌ی این رقابت بدانیم.

برایان کاکس[۱]، فیزیکدان بریتانیایی، خود را به بزرگترین محفظه‌ی خلاء جهان رسانده است تا بتواند این آزمایش شگفت انگیز را انجام دهد. او برای ضبط برنامه «جهان بشر[۲]» که از شبکه BBC2 پخش می شود، به مرکز قدرت فضایی ناسا[۳] واقع در اوهایوی امریکا سفر کرده است. این محفظه‌ی خلاء با ابعاد ۳۰٫۵ در ۳۷٫۲ متر، گنجایش ۲۲۶۵۳ متر مکعب هوا را دارد. زمانی که پمپ های ایجاد خلاء روشن می شوند، حدود سه ساعت طول می کشد تا ۳۰ تن هوای موجود در آن به بیرون پمپاژ شود.

شما هم قطعاً شگفت زده خواهید شد وقتی مقایسه بین رقابت رسیدن پر و توپ بولینگ را در دو حالت خلاء و وجود مقاومت هوا ببینید.

[۱] Brian Cox
[۲] Human Universe
[۳] NASA Space Power Facility


منبع ویدئو: کانال یوتیوب BBC

[gap height=”20″]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


− چهار = 1