آشکارسازی امواج گرانشی – گوش سپردن به جهان (دانلود)

1

۱۱ فوریه‌ی ۲۰۱۶ در تاریخ، به عنوان روزی به یاد ماندنی در خاطر فیزیکدانان سراسر دنیا ثبت خواهد شد. روزی که یکی از شگفت انگیزترین پیش‌بینی‌های اینشتین به اثبات رسید و ما سرانجام توانستیم صدای جهان را بشنویم. صدایی با فاصله‌ای بیش از یک میلیارد سال نوری. این صدا، موج گرانشی بود.

Aerial5
امواج گرانشی از پیش‌بینی‌های نظریه نسبیت عام اینشتین اند. امواجی که درست صد سال پیش در سال ۱۹۱۶ میلادی پیش‌بینی شدند و امروز پس از یک قرن، وجود آن‌ها اثبات شد.
پس از چندین هفته اخبار ضد و نقیض درباره‌ی آشکارسازی این امواج، بالاخره امروز مسئولین پروژه‌ی LIGO (از جمله پروژه‌های طراحی شده برای آشکارسازی امواج گرانشی با روش تداخل سنجی لیزری) طی کنفرانسی خبری، آشکار شدن این امواج را رسماً اعلام نمودند.۶۰۲۱۲_LIGO_web

۴۳۹۹

از آشکارسازهای امواج گرانشی عموماً با عنوان گوش‌هایی یاد می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توانیم صدای کیهان را بشنویم. و امروز این اتفاق رخ داده است. از این پس، ما قادر خواهیم بود به صدای کیهان گوش فرا دهیم. امواج گرانشی، دریچه‌ای جدید به جهان خواهند گشود و از این پس باید منتظر اخبار هیجان انگیز و متفاوتی از کیهان باشیم.
شیرین شاطرزاده یزدی
ff74297d-1c8a-4d8d-bd81-5292ffeffdea-large16x9_Einstein_s_Waves__scottskomotv.com_19

Download “شنیدن صدای امواج گرانشی.mp3” lBur2CHW7fVr.128_2.mp3 – 1841 بار دانلود شده است – 79 کیلوبایت

[divide]

1 نظر
  1. صالحه می گوید

    ممنون واقعا دلنشین بود حس فوق العاده ای داشت ☺☺☺☺

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


+ 8 = چهارده