آدم‌های شاخ‌دار مثل جن؟

1

به نقل از کاوه فیض الهی: نخستین بررسی دریاچه ارومیه از نظر تاریخ طبیعی در آخرین سال قرن نوزدهم توسط هیاتی انگلیسی به سرپرستی رابرت گونتر انجام شد. نام گونتر (R.T. Günther) را شاید پس از اسم علمی آرتمیای دریاچه ارومیه به صورت زیر دیده باشید: Artemia urmiana Günther, 1899

رابرت گونتر (۱۹۴۰ – ۱۸۶۹)، جانورشناس و تاریخ‌دان علم و پسر آلبرت گونتر، خزنده‌شناس مشهور انگلیسی آلمانی‌تبار بود که موزه تاریخ علم آکسفورد را بنا گذاشت و از پیشگامان حفاظت محیط زیست در دانشگاه آکسفورد بود. گونتر، به رسم طبیعی‌دانان انگلستان قرن نوزده، در راس هیاتی اکتشافی سفری انجام داد که مقصدش دریاچه ارومیه در ایران بود. گزارش ۱۰۸ صفحه‌ای این سفر در سال ۱۸۹۹ با عنوان «پژوهش‌هایی درباره تاریخ طبیعی دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و مناطق همجوار» در ژورنال انجمن جانورشناسی لینه در انگلستان به چاپ رسید. این گزارش شامل بخش‌های متعددی است و از ماهی و دوزیست و خزنده تا حشرات را در بر می‌گیرد.

بخش قابل‌توجهی از این گزارش که اکنون ارزش تاریخی بسیاری دارد به سنگواره‌ها اختصاص یافته است. دومین گزارش این مجموعه که به فون پستانداران پلیوسن در منطقه فسیلی مراغه اختصاص دارد نوشته خود گونتر است. گزارش گونتر از نثری کاملا علمی و جدی برخوردار است، اما در یکی از پاراگراف‌ها نمی‌توان ردپای یک طنز انگلیسی شریرانه را مشاهده نکرد، در صفحه ۳۷۸ آنجا که گزارش خود را اینطور به پایان می‌برد:

«استخوان‌ها در رسوبی از توفای متخلخل به رنگ قهوه‌ای روشن به خوبی حفظ شده و در بسترهای افقی با سختی‌های نابرابر چینه‌بندی شده‌اند، اما بیرون آوردن آنها به صورت کامل و بدون ایجاد شکستگی دشوار است. مردم روستا استخوان‌های ماستودون را بقایای انسان‌های عظیم‌الجثه‌ای می‌دانند که پیش از طوفان [نوح] در این منطقه زندگی می‌کردند؛ اما کدخدا استخوان‌ها را در این گروه‌ها طبقه‌بندی کرد: فیل، گوزن، خوک، تک‌شاخ، و دیو (devy) یا آدم‌های شاخ‌دار مثل جن (genii).»

شرح عکس: نقشه دریاچه ارومیه در گزارش گونتر

مشاهده گزارش کامل رابرت گونتر

Download “نقشه کامل با کیفیت بالا” The-Urmi-Lake-Basin1.jpg – 53 بار دانلود شده است – 353 کیلوبایت

1 نظر
  1. شارژ می گوید

    سایت خوبی دارین فقط بروز رسانیش رو بیشتر کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


چهار + 7 =