ویدئو:آشکار سازی امواج گرانشی؛ کشفی که منجر به بازنویسی فیزیک خواهد شد!

0

امواج گرانشی چیستند؟ مدل جهان چگونه است؟ آیا جهان در حال انبساط است یا انقباض؟ دانشمندان آمریکایی در روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۹۲ موفق به آشکارسازی امواج گرانشی شدند که مدرکی دال بر درستی نظریه های کیهان شناسان درباره چگونگی جهان تا این زمان است.

موفقیت اخترفیزیکدانان آمریکایی در مشاهده امواج گرانشی، حاصل سه سال بررسی دقیق نجومی است که می‌تواند چهره کیهان‌شناسی و فیزیک ذرات بنیادی را دگرگون کند. این کشف با استفاده از تلسکوپ بایسپ (BICEP) در قطب جنوب انجام شده است.

این تلسکوپ آسمان را در طول موج‌های فروسرخ می‌کاود و این همان محدوده ای است که احتمالا ردپایی از اثر امواج اولیه گرانشی یافته است؛ امواجی که در نخستین لحظات پیدایش جهان، پس از بیگ بنگ (مه بانگ) به وجود آمده‌اند و می‌توانند اطلاعات مهمی درباره‌ی پیدایش کیهان در اختیار دانشمندان قرار دهند.

امواج گرانشی تغییرات فضا-زمانی هستند که اجرام در حال حرکت آنها را به وجود می آورند. هرچند آلبرت اینشتین در سال ۱۹۱۶ آنها را پیش بینی کرد، اما دانشمندان موفق به کشف آنها نشده بودند، زیرا این امواج با ماده واکنش بسیار ناچیزی دارند که همین موضوع بیانگر اینست که امواج گرانشی پاسخ‌های ارزشمندی از جهان هستی را با خود به همراه دارند.

این امواج به شکل وسیعی به سوی ما در حال گسترش اند و این انبساط درست از ۲۴-^۱۰ ثانیه پس از بیگ بنگ آغاز شد. اما پرتوهای الکترومغناطیسی که می توان آنها را آشکار ساخت(تابش میکرو موج کیهانی) ۳۸۰ هزار سال پس از بیگ بنگ به وجود آمدند و در همان زمان بود که نور نیز شروع به گسیلش کرد.

در نظریه های بیگ بنگ و تورم (زمان کوتاه فرا انبساط) پیش بینی شده است که دینامیک انبساط جهان، امواج گرانشی اولیه را به وجود آوردند.

منبع: کانوت / ویدئو: تِد


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


چهار × 8 =