کافه فضایی – قسمت اول

0

[box type=”tip” radius=”10″]«کافه فضایی» نام برنامه ای نجومی در رادیو اینترنتی دانش فضایی بود که حافظ آهی و فرناز شهید ثالث تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشتند. این برنامه مرداد ماه ۱۳۹۰ شروع شد و تا آذر ماه ۱۳۹۱ در مجموع در هشت قسمت منتشر شد. در کافه فضایی٬ قرار بود حافظ آهی٬ مجری خوش بیان و مسلط رادیویی هرهفته چند نفری را به صرف قهوه دعوت کند تا ضمن نوشیدن یک فنجان قهوه خوش عطر٬ ماجراها و داستان‌هایی جذاب از سفر به فضا و گرفتاری‌ها و خوشی‌های آن برایمان تعریف کنند.[/box]

«تا این قهوه آماده می‌شه می‌خوام بهتون بگم که اینجا کجاست و برای چی اینجا دور هم جمع شدیم. کافه فضایی یک کافه کوچیک رادیوییه که قراره من٬ حافظ آهی در اون شما را به نوشیدن یک فنجان قهوه فضایی مهمون کنم. قراره اینجا پاتوقی باشه برای کسانی که به دانش فضایی علاقه دارن و حاضرن چند دقیقه‌ای را برای یک گپ دوستانه درباره فضا وقت بگذارن. مسافرها و مهمونهایی هم از این طرف و اون طرف پیشمون میان و چند دقیقه‌ای سر میز ما می‌شینن. پیشنهاد می‌کنم این تجربه را از دست ندین. اجازه بدین یک فنجون قهوه هم برای شما سفارش بدم٬ مهمون من!»

این جملات خودمانی را حافظ آهی در ابتدای نخستین برنامه رادیویی کافه فضایی که برای پخش در وب‌سایت دانش فضایی توسط خود حافظ آهی و فرناز شهید ثالث نوشته٬ کارگردانی و اجرا شده بود٬ به زبان می‌آورد. کافه فضایی دومین برنامه رادیویی دانش فضایی بود که در رادیو اینترنتی این وب‌سایت منتشر شد. برنامه اول این رادیو اینترنتی «یک دقیقه فضانوردی» نام داشت.

[divide style=”dots” icon=”circle” width=”medium”]

در برنامه اول کافه فضایی٬ حافظ آهی سه کارشناس را به نوشیدن قهوه دعوت کرده است. ابتدا پوریا ناظمی به بهانه آخرین پرواز شاتل های فضایی٬ تاریخچه‌ای از این فضاپیماهای رفت و برگشتی خارق‌العاده ارائه می‌دهد. لحظات غرورانگیز و غم‌بار مأموریت‌های ۱۳۵گانه شاتل‌ها را برایمان تعریف می‌کند و به شاهکارهای انجام شده توسط فضانوردان این اعجوبه‌های فضایی اشاره می‌کند. سپس شهرام یزدان‌پناه برایمان قصه مسابقه بزرگ فضایی را تعریف می‌کند. او داستان خودش را به بهانه سالگرد بازگشت فضانوردان آپولو ۱۱ از نخستین سفر سرنشین‌دار به سطح ماه٬ با ماجرای این پرواز آغاز می‌کند. او برایمان می‌گوید که چگونه آرزوی بزرگ یک پرزیدنت٬ قلب ملتی را به تپش درآورده و طوفانی از دانش و فناوری در دنیا به راه انداخته بود. در پایان نیز بابک امین تفرشی از راه می‌رسد و برایمان از سفر انسان به مریخ و مشکلات آن می‌گوید. او از اتمسفر رقیق مریخ٬ غبار سرخ رنگ مشکل‌آفرین سطح این سیاره و اختلاف دمای وحشتناک شب و روز در آنجا خواهد گفت.
اما این تمام ماجرا نیست. در طول برنامه حافظ آهی مطالب آموزنده فراوانی برایمان تعریف می‌کند و فرناز شهید ثالث نیز داستان فضایی جالبی را برایمان از روی یکی از کتاب‌های کتابخانه کافه فضایی می‌خواند. داستانی سرگرم کننده و تفکر برانگیز که شما را با خود به هیجان یک سفر فضایی خواهد برد.

[divide style=”dots” icon=”circle” width=”medium”]

Download “کافه فضایی - قسمت اول” Space-Cafe-01.MP3 – 329 بار دانلود شده است – 6 مگابایت

[gap]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


یک × 6 =