کافئین با مغز شما چه می کند؟

0

بسیاری از ما روز خود را با نوشیدنی های کافئین دار آغاز می کنیم؛ یک فنجان قهوه، چای و یا حتی نوشیدنی انرژی زا که ممکن است بدون آن ها احساس شادابی نداشته باشیم، و همین موضوع عامل جاذبه به سمت این ماده جادویی گشته است.

اما یکی از سوالات متداولی که درباره این ماده جادویی و اعتیادآور وجود دارد این است:

آیا تصور می کنید کافئین به شما انرژی می دهد؟

پاسخ: خیر! سخت در اشتباهید! در حقیقت کافئین تامین کننده «انرژی» برای شما نیست، بلکه صرفا ساختار مولکول آن به نحوی است که مغز شما را به گونه ای فریب می دهد که احساسی عاری از هرگونه خستگی داشته باشید.

کافئین شباهت فراوانی به ماده آدنوزین -که احساس خستگی را به مغز القا می کند- دارد. ترشح این ماده از زمانی که بیدار می شوید آغاز شده و هر چه بیشتر بیدار بمانید، غلظت این ماده هم در مغز بیشتر می شود و در نتیجه شما احساس خستگی خواهید کرد.

وقتی یک نوشیدنی کافئین دار می نوشید، کافئین ازطریق خون به مغز می رسد سپس گیرنده های آدنوزین موجود در مغز به علت شباهت فراوان این دو ماده به یکدیگر، کافئین را جذب می کنند و تا چند ساعت آدنوزین نمی تواند به گیرنده خود متصل شود؛ بنابراین شما احساس شادابی می کنید چرا که آدنوزین نتوانسته است اثرات خود را به مغز القا کند.

اگرچه بعد از چند ساعت حساسیت گیرنده ها نسبت به کافئین کم شده و از یکدیگر جدا می شوند، سپس آدنوزین به گیرنده خود متصل می شود و شما کم کم احساس خستگی می کنید.

کافئین به این دلیل اعتیاد آور محسوب می شود که به مرور زمان، حساسیت گیرنده ها نسبت به آن کمتر شده و علاوه بر این چون بدن کمبود آدنوزین را احساس می کند و از طریق فرآیندهای تنظیمی، تعداد گیرنده های سطحی سلول ها را افزایش می دهد و بنابراین به مصرف کافئین بیشتری برای گرفتن پاسخ موثر نیاز است و در نتیجه فرد در این مرحله دچار اعتیاد به کافئین شده است.

منبع: iflscience

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


+ 4 = هشت