چشمان گوگل به سوی آسمان رفت

0

گوگل لوگوی خود را در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۴ (۲۱ آذر ۱۳۹۳) به مناسبت گرامی داشت ۱۵۱امین سالروز تولد آنی جامپ کانن (Annie Jump Cannon)، کسی که سیستم مدرن طبقه‌بندی ستاره ها را پیشنهاد داد، تغییر داد.

او در سال ۱۸۹۳ به دنیا آمد و اشتهای سیری ناپذیری در نجوم داشت. کانن در طول عمر خود صد هزار ستاره را مورد مطالعه قرار داد و آن‌ها را طبقه‌بندی کرد. امروزه هنوز از سیستم طبقه‌بندی ای که او ابداع کرده بود، استفاده می شود. این سیستم متشکل از ۷ فهرست است که هر کدام با یک حرف نشان داده می شود و این حروف شامل: O, B, A, F, G, K, M می باشد.

آنی جامپ کانن در سال ۱۸۹۶ به عنوان یکی از زنان برجسته «محاسبه گر» زیر نظر ادوارد پیکرینگ در رصدخانه دانشگاه هاروارد شروع به کار کرد. او به همراه دیگر ستارشناسان زن به عنوان «زنان پیکرینگ» شناخته می شدند. البته این لقب بعد از مدیریت ادوارد پیکرینگ به آن‌ها داده شد. آنی برای چاپ کردن و اندازه‌گیری صفحات عکاسی نجومی و نتیجه‌گیری محاسبات آن بر روی موقعیت و روشنایی ستارگان استخدام شده بود. گروه کانن به مطالعه بر فهرست راهنما و طبقه‌بندی بسیاری از ستارگانی که امکان دیدن آن وجود داشت، پرداخت؛ اما در آن زمان هیچ سیستم استاندارد طبقه بندی ستاره ای وجود نداشت. همکار کانن، هنریکا لیویت نظریه ای را ابداع کرد که به کشف قانون دوره-درخشندگی برای قیفاووسی ها کمک می کرد.

سیستم کانن نشان می دهد خورشید ما یک ستاره از نوع G با رنگ زرد یا سفید است. ستاره های OB آبی تر هستند در حالی‌که بیشتر ستاره ها M رنگ مایل به قرمز دارند. رنگ ستاره نوع A هم توسط ترکیبات خود آن مشخص شده است. ستاره شناسان می توانند نور یک ستاره را برای گرفتن یک لیست جزیی از مواد شیمیایی تشکیل دهنده‌ی ستاره، استفاده کنند. با توجه به گسترش سیستم کانن، طبقه بندی کامل خورشید ما G2V است، با ۲ کنش به عنوان شاخص درجه حرارت آن و V شاخص درخشندگی آن است.

کانن همچنین راه را برای زنان ستارشناسی که پس از او آمدند هموار کرد. او اولین زنی بو که به عنوان مسئول انجمن نجوم امریکا انتخاب شد. جایزه ASS کانن هر ساله برای «تحقیقات برجسته و وعده برای تحقیقات آینده» به محقق زنی که فعالیت حرفه ای در پیشه خود شروع کرده باشد، داده می شود. آنی همچنین مدارک افتخاری خود را از دانشگاه هایی همچون آکسفورد، دانشگاه دلاوِر، دانشگاه اگلتروپ در نزدیکی آتلانتا، دانشگاه کوه هولیوک در ماساچوست دریافت کرد. و همچنین نخستین زنی بود که برنده ی جایزه ی دریپر (Draper Award) از آکادمی ملی علوم هنری شد.

کانن در سال ۱۹۴۰ بازنشسته شد و در ۱۳ آوریل ۱۹۴۱ درگذشت.

عکس دسته جمعی گروه "محاسبه کنندگان" رصدخانه دانشگاه هاروارد

 

[gap height=”20″]

منبع: Space.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


5 × = پانزده