آمازون اعلام کرده است از اول ماه سپتامبر سال جاری، پشتیبانی از فایلهای فلش را متوقف خواهد کرد. بر این اساس تبلیغاتی که در وبسایت آمازون به نمایش درمیآید، دیگر در قالب فلش نخواهد بود. این اقدام بزرگترین خردهفروشی دنیا، یک بد بیاری دیگر برای شرکت ادوبی -سازنده فلش- به شمار میرود.
آمازون با صدور بیانیهای گفت ازآنجاکه فلش نمیتواند تجربهای مثبت، سازگار و بهینه در اختیار کاربر قرار دهد، ما آن را غیرفعال کردهایم.
باگهای فراوان و امنیت ناپایدار فلش، همواره موردانتقاد فعالان عرصه فناوری اطلاعات بوده است.
استیو جابز -بنیانگذار اپل- سالها قبل چنین روزهای بدی را برای فلش پیشبینی کرده بود.
زمانی که یوتیوب در سال ۲۰۰۵ درهای خود را به روی عموم گشود، فناوری فلش گزینه مشهودی برای مدیریت پخش ویدئوها بود ولی اکنون این سایت و برخی از دیگر غولهای فناوری در حال مهاجرت به سمت HTML5 هستند.
مرورگر کروم نیز قرار است بهزودی نمایش خودکار از طریق فلش را غیرفعال سازد.
شرکت تبلیغاتی Sizmek پیشبینی کرده است که این موضع جدید کروم در خصوص استفاده از فلش، روزانه حدود ۱۰۰ میلیون آگهی تبلیغاتی را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.
اگرچه به نظر میرسد مدتی طول میکشد تا فلش بهطور کامل از فضای وب کنار گذاشته شود ولی ظاهراً این روند اجتنابناپذیر است.
بازنشر: صباویژن