نهمین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی

0

نهمین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی در پارک ملت تهران، روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۵ و ۶ شهریورماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برگزار خواهد شد.

شهریورماه هرسال برای علاقه‌مندان و فعالان محیط‌زیست یادآور روز یوز است که برگزاری آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. در این سال، روز نهم شهریورماه به‌عنوان «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» انتخاب شد تا دوستداران حفظ محیط‌زیست این مرز و بوم با انجام فعالیت‌های نمادین و معرفی یوز، سعی در حفظ این گربه‌سان در حال انقراض داشته باشند.

محمد گائینی، مدیر روابط عمومی انجمن یوزپلنگ ایرانی، هدف از برگزاری جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی را آشنایی بیشتر مردم با گونه‌های حیات‌وحش ایران به‌ویژه یوزپلنگ ایرانی و ضرورت حفاظت از آن‌ها دانست.

گائینی گفت: «طی سال‌های اخیر تلاش‌های دوستداران حیات‌وحش باعث شد که یوزپلنگ به‌عنوان نماد حیات‌وحش ایران شناخته شود. با فعالیت‌هایی که در طی دو روز جشنواره صورت می‌گیرد در تلاش هستیم تا عموم مردم را با ضرورت بحث حفاظت آشنا سازیم. امسال نیز مانند سال‌های گذشته، در تهران و تعداد زیادی از شهرهای ایران برنامه‌های گرامیداشت این روز برگزار خواهد شد.»

او برگزاری جشنواره‌های محیط‌زیستی را ازجمله موارد مؤثر در جهت ارتقای سطح آگاهی و توجه ملی در زمینه حفاظت از حیات‌وحش عنوان نمود و افزود: «بسیاری از مردم از وجود حیات‌وحش متنوع ایران، فعالیت‌های حفاظتی که در این زمینه در حال انجام است و نیز از نقش خود در زمینه حفاظت آگاهی ندارند. ما تلاش می‌کنیم تا این نقش را برای مردم بازگو کنیم، چرا که حفظ تنوع زیستی یک وظیفه ملی است و تک‌تک افراد جامعه در قبال این وظیفه ملی مسئول هستند.»

اجرای بازی‌های آموزشی، نمایش محیطی، ارائه اینفوگرافیک پلنگ و یوزپلنگ، رادیو یوز، چیت بال، نقاشی متری کودکان، یوزهای نوجوان، عروسک‌سازی گربه‌سانان، شبیه‌سازی کار دوربین‌های تله‌ای، درخت مشکل یوز و… ازجمله فعالیت‌های جشنواره نهم خواهد بود. در این جشنواره هم‌چنین سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات فعال در حوزه محیط‌زیست حضور خواهند داشت.

سال‌های گذشته جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی صرفاً در زیستگاه‌های یوزپلنگ برگزار می‌شد. اما امسال در بیش از ۱۳ استان جشنواره‌هایی به این مناسبت برپاست.

نهمین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی

تاریخچه روز ملی یوزپلنگ ایرانی:

نهم شهریور سال ۱۳۷۳ یک یوز ماده که به همراه سه توله‌اش برای خوردن آب به نزدیکی شهر بافق آمده بودند موردحمله چند فرد غیربومی با چوب و سنگ قرار گرفتند. در این ماجرا دو توله یوز کشته شدند، ماده یوز زخمی فرار کرد و تنها یک توله توسط محیط‌بانان نجات یافت که با نام ماریتا تا سال ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران زندگی می‌کرد.

نهم شهریور به یادمان می‌آورد که ایران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد. نهم شهریور یادآور عهدی است که برای حفاظت از آخرین بازمانده‌های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم. نهم شهریور به ما یادآوری می‌کند که برای حفظ این میراث طبیعی چه مسئولیت سنگینی در قبال خالق هستی و در قبال جهانیان داریم. نهم شهریور وعده ما برای دست‌به‌دست هم دادن، هم‌قسم شدن و یکی شدن برای حفاظت از نسل یوزپلنگ است.

وب‌سایت انجمن یوزپلنگ ایرانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


پنج × = 5