بازگشت سامانتا به خانه

1

سامانتا کریستوفورتی متولد ۲۶ آوریل ۱۹۷۷ در میلان ایتالیا، فضانورد ایتالیایی آژانس فضایی اروپا، نخستین ستوان خلبان جنگنده زن در نیروی هوایی ایتالیا و فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه فنی مونیخ است. او دارای رکورد طولانی‌ترین پرواز تک نفره به فضا توسط یک زن و طولانی ترین پرواز فضایی بدون وقفه فضانوردان اروپایی است.

رکورد قبلی پرواز فضایی تک نفره‌ی یک زن در سال ۲۰۰۷ متعلق به سونیتا ویلیامز از ناسا با ۱۹۵ روز بود که با توجه به تاریخ بازگشت سامانتا کریستوفورتی در ۱۱ ژوئن، رکورد جدید به ۱۹۹ روز می‌رسد.

سامانتا که نخستین زن فضانورد ایتالیایی نیز محسوب می شود، در حال حاضر برای انجام یک ماموریت بلند مدت موسوم به Futura از طرف آژانس فضایی ایتالیا (ASI) در ایستگاه فضایی بین المللی به سر می برد. این ماموریت که از ۲۳ نوامبر ۲۰۱۴ با فضاپیمای سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان آغاز شد، قرار است امروز (۱۱ ژوئن ۲۰۱۵) به اتمام برسد. ماموریت فوق دومین ماموریت بلند مدت ASI و هشتمین ماموریت بلند مدت فضانوردان ESA (آژانس فضایی اروپا) است.

کریستوفورتی به همراه دو مسافر دیگر ایستگاه تا ساعاتی دیگر (حدود ساعت ۳ بامداد به وقت ایران) ایستگاه را ترک نموده و پس از طی سفری در حدود ۲۰۰ دقیقه ای در Kazakh Steppe به سیاره مادری خود باز می‌گردند.

می‌توانید سفرنامه و گالری تصاویر سامانتا را از طریق نشانی زیر پیگیر باشید:

http://samanthacristoforetti.esa.int

منبع: ESA

1 نظر
  1. علی خورشیدی بنام می گوید

    تست ارسال دیدگاه / سردبیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


9 − = شش