تلاش برای رمز گشایی از پدیده سکسکه

سکسکه پدیده عجیب و آزاردهنده ای است که همه ما حداقل یک بار در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. حیواناتی نظیر گربه، موش، سگ و اسب نیز سکسکه می‌کنند و جالب اینجاست که در جنین‌ها نیز این پدیده مشاهده شده است.

سکسکه وقتی رخ می‌دهد که دیافراگم -یک ماهیچه گنبدی شکل که محتویات شکم را از قفسه سینه جدا می‌کند- به طور ناگهانی منقبض شود. علت قطعی برای آغاز کننده این تحریک کشف نشده اما نوشیدن الکل، بلع حجم زیادی از نوشیدنی‌های گازدار، سیگار کشیدن و یا غذا خوردن سریع می‌تواند شکل گیری این پدیده تأثیر داشته باشد.
دانشمندان هنوز علت این که برای چه هدفی سکسکه می‌کنیم را نمی‌دانند، به نظر می‌رسد هدف خاص و واقعی در پشت این پدیده وجود ندارد و البته راه قطعی نیز برای پایان دادن به آن را نمی‌دانیم.

همه ما ده‌ها راه مختلف برای بند آوردن سکسکه را شنیده‌ایم که موثرترین آن طبق تجربه نگه داشتن نفس برای مدتی می‌باشد.  اما بیشتر این راه‌ها بر اساس شواهد تجربی به دست آمده‌اند.
برخی از پژوهشگران معتقدند که سکسکه یک گونه ای از صرع می‌باشد؛ اما این ادعا، حضور چنین پدیده ای را در یک فرد سالم را نمی‌توانست توجیح کند.
در سال ۲۰۰۳ تحقیقی توسط تیم «ستروس» صورت گرفت که بیان می‌کرد، سکسکه از اجداد دوزیست به ما به ارث رسیده است. شاهد اصلی مکانیسم سکسکه در انسان و نحوه تنفس در دوزیستانی مانند قورباغه بود.

نحوه انقباض دیافراگم و بسته شدن دهانه حنجره، به اولین تنفس هوایی در موجوداتی که هنوز آبشش داشتند کمک می‌کرد و این شیوه خیلی شبیه به دوزیستان مدرن است.

همین انقباض اسرار آمیزی که برای خیلی‌ها آزار دهنده است نقش حیاتی در راندن آب در آبشش ها و ممانعت از ورود آن به شش‌های دوزیستان دارد.

نحوه سکسکه

اما ما چرا هنوز این پدیده تکاملی را با خود داریم؟

پژوهشگران حدس می‌زنند که ممکن است سکسکه کمک به مکیدن شیر در پستاندارن کرده باشد. با توجه به پژوهش‌های این تیم، سکسکه و مکیدن شیر مکانیسم‌های مشابهی دارند و ممکن است این راه عصبی سکسکه به علت این که بسته شدن حنجره کمک به بلع شیر و ممانعت از ورود شیر به درون شش‌ها می‌کند، در طی زمان حفظ شده باشد.
دانشمند دیگری به نام Hows در مقاله ای که در سال ۲۰۱۲ از او منتشر شد، تئوری مکیدن را قانع کننده نیافته بود؛ زیرا اکثر ماهیچه‌هایی که در سکسکه تحریک می‌شوند در مراحل مکیدن شیر دخیل نیستد. وی معتقد است که وجود هوا درون شکم، سکسکه را تحریک می‌کند. سکسکه در نوزادها بیش تر شایع بوده و همین امر ممکن است به بلع بهتر و افزایشی شیر در نوازدان کمک کند زیرا که سکسکه هوای اضافی بلعیده شده را به بیرون از شکم می راند و امکان خوردن حجم بیش تری از شیر را به نوزاد می‌دهد.
در انتها ذکر این نکته الزامی است که همه این‌ها یک سری تئوری مطرح شده در پی علت یابی برای پدیده سکسکه بودند و هنوز پاسخ و چرایی قطعی یافت نشده است.

منبع: IFLScience

نظرات بسته شده است.